to-do list rijtje overzicht rust

Zo maak je een to-do list

Of je nu werkt, studeert, met pensioen, aan huis gekluisterd of vrijwilliger bent, een to-do list maken is altijd handig. Het op een rijtje zetten van alles wat je nog moet doen op een dag, creëert overzicht en zorgt voor rust in je hoofd. Maar hoe maak je een goede to-do list? Dat vertellen we je in deze blog!

Volgens ‘to-do list goeroe’ David Allen (auteur van het boek Getting Things Done) bestaat het maken van een to-do list uit vijf eenvoudige stappen.

Opschrijven

Stap één is ‘collect what has your attention.’ Dit betekent dat je alle taken die je nog moet doen, opschrijft. Dit kan van alles zijn, van het aanzetten van een knoop tot het voorbereiden van een belangrijke presentatie. Volgens Allen nemen alle taken (van klein tot groot) ruimte op in je gedachten, wat je focus kan beïnvloeden, stress geven en je beroven van mentale capaciteit. Door alles op te schrijven, is het klaar om te verwerken. Het doel van deze fase is je hoofd leeg maken en te vertrouwen op je to-do list.

Acties maken

De tweede stap van Get Things Done wordt ‘Clarify’ genoemd. Dit betekent dat je elke taak toewijst aan een zogenaamd ‘project.’ We gaan er dan voor zorgen dat het de taak een actie wordt. Als het geen actie is, gaan we die taak opsplitsen totdat het acties zijn. Taken moeten beginnen met een werkwoord. ‘Verjaardagskaart voor vriendin’ is geen taak. ‘Verjaardag van vriendin’ is een project. De taken (acties) die daaronder vallen kunnen dan zijn:

Bedenken wat ik vorig jaar heb gekocht voor mijn vriendin;

Checken wat op het verlanglijstje van mijn vriendin staat;

Ga naar de stad;

Koop een verjaardagskaart;

Koop een cadeau;

Schaf pakpapier aan;

Ga naar huis;

Beschrijf de kaart en

Pak het cadeau in.

Groeperen

Stap drie is ‘Organise.’ Dit betekent dat je iedere actie context geeft. Zo kun je achter iedere e-mail die je moet beantwoorden ‘e-mail’ schrijven en achter elke boodschap die je moet doen ‘boodschap.’ Het punt van het op deze manier van groeperen van taken is efficiëntie. Dus als je achter de computer aan het e-mailen bent, verstuur je alle e-mails die je moet versturen in één keer. Vervolgens hoef je niet meer aan e-mails te denken.

Herzien

Vervolgens kun je door naar stap vier: ‘Reflect.’ Dit betekent dat je to-do list regelmatig herziet en als nodig is updatet.

Doen

Stap vijf is simpel: ‘Engage.’ Gewoon doen dus!

Scherm versus papier: wat is het verschil?
Zo verbeter je gemakkelijk je concentratie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Sluit Mijn winkelwagen
Sluit Wishlist
Recently Viewed Close
Sluit

Sluit
Navigatie
Categorieën