‘Hoe meer ik leer,
Hoe meer ik weet,
Hoe meer ik weet,
Hoe meer ik vergeet;
Waarom leer ik dan?’
Je hebt deze tegeltjeswijsheid vast weleens langs zien komen. Maar wist je dat deze een kern van waarheid bevat? Dat bewijst de vergeetcurve van Hermann Ebbinghaus.
Experiment
Van 1880 tot 1885 voerde de Duitse psycholoog Hermann Ebbinghaus een reeks experimenten met zichzelf uit om erachter te komen hoe snel hij dingen vergat, door een reeks onzinnige lettergrepen van drie woorden te bestuderen en zichzelf ze later te laten herinneren. Hij ontdekte dat onmiddellijk na het leren, zijn geheugen van de onzinnige lettergrepen redelijk was (bijna 60% goed), maar na een maand kon hij amper meer dan 20% goed krijgen.
Spaced repetition
Hij ontdekte een ‘vergeetcurve,’ wat betekent dat kennis die je onthoudt exponentieel afneemt. Om deze vergeetcurve tegen te gaan kan het helpen om gespreid te leren, ook wel ‘spaced repetition’ genoemd. Dit houdt in dat je leert met periodieke tussenpozen en de stof meerdere malen herhaalt over een langere periode. Door je hersenen steeds te trainen op het ophalen van informatie uit je langetermijngeheugen, versterk je de verbinding tussen de neuronen in je hersenen, waardoor je makkelijker informatie uit je langetermijngeheugen kan halen.