zeigarnik onvoltooide taken beter onthouden

Het Zeigarnik-effect: beter leren door je taken niet af te maken

Heb je weleens gehoord van het Zeigarnik-effect? Het is een psychologisch concept, genaamd naar de Russische psychologe Bluma Zeigarnik. Het beargumenteert dat je onvoltooide of onderbroken taken beter onthoudt, dan taken die je wel voltooit. 

Hoe dat kan? Wanneer je een taak start en deze vervolgens onderbreekt, creëer je een taakspecifieke spanning die je cognitieve functie kan verbeteren. Je kent het gevoel misschien wel: ‘Ik moet het volgende hoofdstuk nog lezen,’ of ‘Ik moet nog de laatste opdracht maken.’ Deze spanning houdt de taak in je hoofd en dit houdt je brein erop gefocust. Op deze manier kun je gemakkelijk toegang krijgen tot die informatie en deze beter onthouden. Het Zeigarnik-effect wordt overigens niet alleen gebruikt tijdens studeren en werken. Veel series eindigen een aflevering met een zogenaamde cliffhanger, een onvoltooide en spannende situatie aan het eind. Op deze manier onthouden kijkers de serie beter.

Pauze

Dus hoe profiteer je van deze techniek? Neem tijdens het studeren of werken regelmatig pauze. Het Zeigarnik-effect suggereert dat studenten die pauzes nemen waarin ze totaal niet-gerelateerde activiteiten uitvoeren, andere vakken bestuderen, een boek lezen, een wandeling van drie minuten maken of piano spelen, de stof betere onthouden dan de studenten die lange studiesessies doormaken zonder pauze te nemen.

Pomodoro-techniek

Een populaire manier om het Zeigarnik-effect te implementeren, is de Pomodoro-techniek waarbij je 25 minuten werkt, een pauze van vijf minuten neemt, 25 minuten werkt, een pauze van vijf minuten neemt.

Tekst: Aimée Kniese

Vier manieren om aantekeningen te maken

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Sluit Mijn winkelwagen
Sluit Wishlist
Recently Viewed Close
Sluit

Sluit
Navigatie
Categorieën